Kolme idioottivarmaa keinoa estäisivät suurimman osan kesän valvontamaksuista

Kesäisin poikittain lojuvat peräkärryt parkkipaikoilla, unohtuneet pysäköintikieltomerkit ja puuttuvat kiekot aiheuttavat tuhansia valvontamaksuja, kertoo Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry. Moni näistä pysäköintivirheistä olisi helppo välttää pienillä, yksinkertaisilla varotoimilla.

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan väärinpysäköinti yleistyy kesäisin, kun moni suomalainen matkustelee ja viettää tavallista enemmän aikaa kodin ulkopuolella. Yhdistyksen mukaan kesäisin toistuvat tietyt yleiset pysäköintivirheet, jotka olisi helppo välttää.

1. Kertaa pysäköintikieltomerkit

SPATY:n jäsenyritysten tiedot osoittavat, että osa pysäköintiin liittyvistä liikennemerkeistä, erityisesti aluepysäköintikieltomerkki, on vieras monelle autoilijalle.

– Läheskään kaikille autoilijoille ei ole selvää, miltä aluepysäköintikieltomerkki näyttää. Se on merkki, jossa tuttu pyöreä pysäköintikielto sijaitsee keskellä suurempaa neliskanttista, keltaista pohjaa. Merkki on ollut käytössä jo kohta neljäkymmentä vuotta. Siitä huolimatta merkki ja sen merkitys ovat yhä vieraita monille autoilijoille, SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta hämmästelee.

Metsäranta muistuttaa, että aluepysäköintikielto ei pääty esimerkiksi seuraavaan risteykseen. Kielto koskee tien molempia puolia ja tiehen liittyviä sivuteitä sekä esimerkiksi nurmikko- ja puisto-osuuksia.

– Aluepysäköintikielto kattaa kirjaimellisesti koko alueen. Aluepysäköintikieltomerkin sisällä mahdolliset sallitut pysäköintipaikat on merkitty erillisillä merkeillä. Merkki on hyvä painaa mieleensä erityisesti, jos autoilee taajamien ulkopuolella vaikkapa ulkoilualueiden tuntumassa, Metsäranta kertaa.

2. Pysäköi myös peräkärry sääntöjen mukaan

Kesäisin moni autoilija kuljettaa mukanaan peräkärryä tai asuntovaunua. Väärin pysäköity yhdistelmä voi aiheuttaa paljon harmia, ja tämä on yleensä takuuvarma keino saada valvontamaksu. Pääsääntö on, että yhdistelmä tulisi pysäköidä peräkkäin eikä poikittain.

– Jos alueella ei ole niin isoa parkkiruutua, johon mahtuisi sekä auto että kärry, kannattaa pysäköidä yhdistelmä kahteen peräkkäiseen ruutuun. Merkityllä pysäköintialueella ei autoa ja siihen kytkettyä peräkärryä saa pysäköidä vierekkäisiin ruutuihin poikittain, Metsäranta muistuttaa.

Kaikilla pysäköintialueille peräkkäisiä vapaita ruutuja ei ole tarjolla. Silloin Metsärannan mukaan kannattaa irrottaa kärry tai vaunu autosta ja pysäköidä molemmat vierekkäin omaan ruutuunsa.

– Jos peräkärry tai vaunu on irrallaan autosta, sitä kohdellaan pysäköinninvalvonnassa erillisenä ajoneuvona. Pelkkä peräkärrykin voi aiheuttaa valvontamaksun, jos sen kohdalla sallittu pysäköintiaika ylittyy tai mikäli sen pysäköinnistä ei ole suoritettu ollenkaan maksua. Valvoja voi todeta pysäköintivirheen, jos hän havaitsee, että ajoneuvo on ajan ylittymisen jälkeen edelleen samalla paikalla samassa asennossa, Metsäranta kertoo.

Pysäköintiajan ilmoittaminen saattaa tuntua haastavalta erityisesti peräkärryn kohdalla.

– Pysäköintikiekkoa on mahdollista käyttää myös peräkärryssä, ja ajoneuvon rekisteritunnuksen voi syöttää mobiilisovellukseen tai moniin pysäköintiautomaatteihin . Myös paperisen parkkilipun voi kiinnittää kärryyn, kunhan varmistaa, ettei se joudu hukkaan, Metsäranta sanoo.

3. Laita kiekko esille varmuuden vuoksi

Pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen on Suomessa yleisin pysäköintivirhe, joka on aiheena lähes joka neljännessä valvontamaksussa. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan kolme vuotta sitten kesäkuussa, ja laki sisälsi muutoksen koskien saapumisajan ilmoittamista.

Nykylain mukaan perinteinen pysäköintikiekko ei enää ole pakollinen. Saapumisajan merkitseminen on nyt hyvin helppoa: ajan voi kirjoittaa vaikka ruutupaperille, kunhan aika on ilmoitettu selkeästi havaittavalla tavalla.

Metsäranta kertoo, että SPATY:n jäsenyhdistysten tietojen mukaan tieliikennelain muotoilu ei ole vaikuttanut merkittävästi kiekon käyttämisongelmaan, joka on aina ollut pysäköintivirhetilastojen kärjessä.

– Lomalla, jolloin työstressi ei vaivaa, voisi tietoisesti opetella uusia rutiineja. Pysäköidessä voisi rutiininomaisesti aina opetella laittamaan ajan pysäköintikiekkoon ja asettaa kiekon esille, vaikkei sitä erikseen vaadittaisi. Tämä on helppo, nopea ja yksinkertainen tapa, jolla voitaisiin välttää merkittävä määrä pysäköintivirheitä.

Metsäranta huomauttaa, että kiekon käyttäminen on pieni asia, jolla on iso merkitys.

– Pysäköintikiekko on väline, jonka ansiosta kiireisilläkin alueilla autoilijoiden on mahdollista pysäköidä ilmaiseksi. Aikarajojen avulla kiinteistöjen omistaja varmistaa, että pysäköintitilaa riittää kiinteistössä asioiville ihmisille. Jos samoilla paikoilla pidetään autoja vuorokauden ympäri, kaikille alueella asioiville ei riitä paikkoja.

Lisätietoja: 
Christian Metsäranta
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja 
christian.metsaranta@spaty.fi