Pysäköinnin maksullisuus yleistyi edelleen vuonna 2023

Kaupungistuminen ja urbanisaatio lisäävät yksityisen pysäköinninvalvonnan tarvetta

Maksullinen pysäköinti on yleistynyt kolmen viime vuoden aikana valtakunnallisesti peräti 53 prosenttia. Ilmiö on lisääntynyt viime vuosina erityisesti Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Tampereella, Rovaniemellä ja Turussa. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n arvion mukaan alkaneena vuonna yhä uusia alueita tullaan muuttamaan maksullisiksi.

SPATY:n jäsenyritysten datan mukaan tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on kolmen viime vuoden aikana lisääntynyt selvästi. Yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan, koska kunnallista valvontaa ei ole kaikkialla ja kunnallinen pysäköinninvalvonta ei käytännössä hoida valvontaa yksityisalueilla.

– Kaupungistuminen on saanut aikaan sen, että pysäköintiin on tarvittu säännöt, joita myös pitää valvoa. Ilmaisia pysäköintipaikkoja yksinkertaisesti on vähemmän kuin autoja. Maksullinen pysäköinti ja pysäköinninvalvonta ovat ilmiöitä, jotka ovat tulleet jäädäkseen, koska niille on suuri yhteiskunnallinen tilaus, SPATY:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta arvioi.

Maksullisuus hillitsee keskustojen ruuhkia

Kaupunkien kasvaessa lisääntyy myös autojen sekä liikenteen määrä keskustoissa. Maksullisen pysäköinnin avulla on mahdollista hillitä esimerkiksi keskustojen ruuhkapiikkejä.

– Hyvä esimerkki ilmiöstä on vaikkapa Helsingin Vallila, jossa pysäköinti oli maksutonta muutamilla teillä vielä viime vuonna. Maksuttomuus aiheutti autojen pitkäaikaissäilytystä sekä ruuhkaa, kun autoilijat etsivät aamuisin maksutonta pysäköintipaikkaa, Metsäranta kertoo.

Isoissa kaupungeissa selkeää kasvua

Tampereen asukasluku on kasvanut selvästi viime vuosina. Esimerkiksi vuonna 2022 kaupungin asukasluku lisääntyi lähes 5000 ihmisellä, mikä on lisännyt tarvetta pysäköinninvalvonnalle. Maksullinen pysäköinti onkin yleistynyt selvästi Tampereella, ja kolmen viime vuoden aikana kasvua on ollut 19 prosenttia.

– Yhdistyksemme jäsenille on viime aikoina tullut useampia uusia alueita valvonnan piiriin myös Oulussa, Metsäranta kertoo.

Oulussa maksullinen pysäköinti on lisääntynyt viisi prosenttia viimeisen kolmen vuoden aikana, Turussa kahdeksan prosenttia ja Kuopiossa kolme prosenttia. Helsingissä taas maksullinen pysäköinti on lisääntynyt 29 prosenttia vuodesta 2020.

– Suunta on selvä: näissä paikoissa maksullinen pysäköinti tulee lisääntymään myös tulevaisuudessa.

Pysäköinninvalvonnalla ohjataan liikennekulttuuria

Maksullinen pysäköinti rauhoittaa liikennettä kaupunkien keskustoissa, kun useat autoilijat eivät enää etsi samasta paikasta maksuttomia paikkoja aamuisin. Sillä myös ehkäistään, että samat autot eivät seiso vuorokausia samassa paikassa ilmaiseksi, vaan paikkoja riittää niille, jotka niitä esimerkiksi työn puolesta tarvitsevat.

– Pysäköintipaikkojen määrä on taajamissa rajallinen ja autojen määrä lisääntyy nopeammin kuin uusien pysäköintipaikkojen. Tämä lisää valvonnan tarvetta, Metsäranta huomauttaa.

Metsärannan mukaan kaupungistumisen ohella yleinen ilmiö on, että myös pysäköintivirheitä tehdään koko ajan enemmän. Virheiden yleistyminen vaikuttaa siihen, että yhä useampi yksityisalue tulee pysäköinninvalvonnan piiriin.

– Maksullisella pysäköinnillä ja pysäköinninvalvonnalla pyritään mahdollisimman toimivaan kaupunkirakenteeseen sekä sujuvaan liikenteeseen.

Lisätietoja: 
Christian Metsäranta
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja 
christian.metsaranta@spaty.fi