Pysäköinninvalvojan osatutkintokoulutukseen haetaan nyt lisää opiskelijoita. Hakuaika umpeutuu 12.2. Ammatillisen täydennyskoulutuksen myötä koulutetut valvojat toimivat entistä yhtenäisemmin ja esimerkiksi virheellisten valvontamaksujen määrä vähenee. Tutkinnon avulla yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulee läpinäkyviä toimintatapoja ja yhtenäisiä pelisääntöjä, vaikka alaa säätelevä lainsäädäntö puuttuu.
Suomen ensimmäinen ryhmä koulutettuja yksityisiä pysäköinninvalvojia sai opintonsa päätökseen viime vuonna, ja toinen ryhmä aloittaa opinnot maaliskuun alussa. Pysäköinninvalvojan tutkintokoulutus on turvallisuusalan perustutkinnon osatutkinto, joka antaa perustiedot ja valmiudet työskennellä pysäköinninvalvojana
Ammatillinen tutkinto yhdenmukaistaa yksityisen pysäköinninvalvonnan käytäntöjä. Lisäkoulutuksen ansiosta esimerkiksi virheellisten valvontamaksujen määrä vähenee.
Koulutuksen järjestävät Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ja ammatillinen oppilaitos Careeria. SPATY on ollut aloitteellinen koulutuksen järjestämisessä, sillä järjestön tavoite on kehittää yksityistä pysäköinninvalvontaa ja alan itsesääntelyä.SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta korostaa, että yksityinen pysäköinninvalvonta ei ole mikään villin lännen toimiala, vaikka alaa säätelevä lainsäädäntö toistaiseksi puuttuu.
”SPATY haluaa olla kehittämässä alaa yhdessä päättäjien kanssa. Tavoitteemme on saada alalle läpinäkyviä toimintatapoja. Kun alalla toimitaan yhteisten standardien mukaan, sekä valvojilla että autoilijoilla on selvä näkemys pelisäännöistä. Vaikutukset voivat viime kädessä vähentää jopa ruuhkia tuomioistuimissa.”
Kaikissa yrityksissä ei ole sisäisiä ohjeita
Virallista pysäköinninvalvojan ammattitutkintoa tarvitaan, sillä nykyään pysäköinnninvalvonta-alalle tullaan hyvin vaihtelevalla koulutustaustalla. Alalla toimii erilaisia henkilöitä aina peruskoulun käyneestä tähtitieteilijään.
”Osalla yksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittavista yrityksistä on jo aiemmin ollut sisäisiä ohjeita, joilla on pyritty varmistamaan, että valvojat toimivat yhdenmukaisesti. Kaikissa alan yrityksissä ei kuitenkaan ole konseptoituja toimintamalleja, minkä vuoksi käytännöt vaihtelevat”, Metsäranta kertoo.
Pysäköinninvalvojan opinnoissa harjoitellaan valvonnan parhaita käytäntöjä ja perehdytään alan keskeiseen lainsäädäntöön. Koulutuksesta saa myös valmiuksia hyvään asiakaspalveluun ja turvallisiin työskentelytapoihin. Koulutus kestää kolme kuukautta.
Tutkinnon voi suorittaa oppisopimuskoulutuksena. Kolmen kuukauden mittaiseen koulutukseen otetaan 20 valvojana työskentelevää henkilöä. Suurin osa koulutuksen ammatillisesta opista hankitaan omassa työssä.
”Lisäksi tutkinto parantaa valvojien turvallisuutta. Pysäköinninvalvojat kohtaavat työssään toisinaan myös uhkatilanteita. Opintokokonaisuus sisältää muun muassa turvakoulutusta, mistä on apua tällaisissa tilanteissa.”
Vastaveto keskusteluun valvojien puutteellisesta osaamisesta
Julkisuudessa on aika ajoin ollut keskustelua pysäköinninvalvojien tekemistä virheistä. Koulutus on alan toimijoiden vastaus toiveisiin, että valvojien ammattitaitoa tulisi lisätä.Koulutus on alan toimijoiden vastaus näihin toiveisiin. Myös Careerian mukaan osatutkinto on yhteiskunnallisesti merkittävä asia.
”On hienoa toteuttaa SPATY:n kanssa koulutusta, jolla yksityisten pysäköinninvalvojien ammattiosaamista vahvistetaan. Työurien ja työtehtävien kehittymisen myötä tutkinto tekee yksityisten pysäköinninvalvontayritysten henkilökunnalle mahdolliseksi ammatillisen tutkintopolun”, Careerian Asiakkuus- ja kumppanuuspäällikkö Marko Sinkkonen toteaa.Osatutkintokoulutukseen voivat hakeutua henkilöt, jotka jo toimivat pysäköinninvalvojan tehtävässä tai ovat hakeutumassa siihen. Tutkintoon voivat hakea kaikki alalla toimivat yksityiset pysäköinninvalvojat kaikista alan yrityksistä.
Valvontamaksuista muutama sata valitusta vuodessa
- Suomessa kirjoitetaan vuosittain noin 400 000 pysäköinninvalvontamaksua.
- Valvontamaksuista tehtiin esimerkiksi vuonna 2019 kuluttajariitalautakuntaan yhteensä 239 ratkaisupyyntöä.
- Pysäköinnninvalvontamaksu kirjoitetaan vain aiheesta ja tilanteista otetaan aina valokuvat.
- Valvontamaksusta voi reklamoida kirjallisesti esimerkiksi pysäköinninvalvontaoperaattorin palvelujärjestelmässä. Reklamaatio käsitellään usein muutamassa päivässä.
- Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina.
- Suomessa kirjoitetaan vuosittain noin 400 000 pysäköinninvalvontamaksua.
- Valvontamaksuista tehtiin esimerkiksi vuonna 2019 kuluttajariitalautakuntaan yhteensä 239 ratkaisupyyntöä.
- Pysäköinnninvalvontamaksu kirjoitetaan vain aiheesta ja tilanteista otetaan aina valokuvat.
- Valvontamaksusta voi reklamoida kirjallisesti esimerkiksi pysäköinninvalvontaoperaattorin palvelujärjestelmässä. Reklamaatio käsitellään usein muutamassa päivässä.
- Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina.
Lisätietoja:
Christian Metsäranta
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja
p. 010 322 1490 (ParkkiPaten vaihde)
christian.metsaranta@parkkipate.fi
Marko Sinkkonen
Asiakkuus- ja kumppanuuspäällikkö
Careeria
p. 0400 360 274
marko.sinkkonen@careeria.fi